Pealkirja küsimus ei ole
asjatu. Enamik inimesi, isegi usklikke, ei tea evangeeliumi sisu või teab
ainult seda osa, mis räägib minevikust. Tulevikulise ehk prohvetliku osa kohta,
mis on tänapäeva maailmas ülimalt aktuaalne, pole enamikul kuigivõrd aimu. Kirikutes
seda harilikult ei kuulutata ega õpetata. Ent tegelgem kõigega järjekorras.
Mida see sõna tähendab
Piiblitermin evangeelium tuleb kreeka sõnast evangelion ja tähendab head või rõõmsat sõnumit. Algosa ev-, kreeka kirjas ἐυ-, on sama eesliide, mille leiame ka hulgast kreeka päritoluga eesti võõrsõnadest, näiteks eufooria ’heaolutunne’ ja eufemism ’mahendav ja ilustav väljend ebameeldiva asemel’. Termini põhiosa angelion aga seostub näiteks sõnaga angelos, mis tähendab inglit, aga ka sõnumitoojat.
Uues testamendis esineb evangeelium terve hulga eri täienditega:
rahuevangeelium (Efeslastele 6.15;
uues tõlkes „rõõmusõnum rahust“), Jumala
armu evangeelium (Apostlite teod 20.24), õndsa Jumala kirkuse evangeelium (1. Timoteosele 1.11), Jeesuse Kristuse evangeelium (Markuse
1.1), Jumala evangeelium (Markuse
1.14), Issanda evangeelium (Apostlite teod 15.35), igavene evangeelium (Ilmutusraamat 14.6), kuningriigi
evangeelium (Matteuse 24.14), evangeelium Jumala riigist ja Jeesuse
Kristuse nimest (Apostlite teod
8.12). Kõik need terminid esitavad
põhiliselt üht ja sama sõnumit; täiend näitab, millist aspekti on tahetud
rohkem esile tuua. Vanemas eesti piiblitõlkes seisab vahel evangeeliumi asemel armuõpetus,
mis rõhub vaid ühele hea sõnumi aspektile
ega ole adekvaatne tõlge.
Tavakeeles mõeldakse
evangeeliumi all ka Jeesusest Kristusest jutustavat raamatut, eriti esimest
nelja koostisraamatut uues testamendis. Selleks on andnud eeskuju piiblikoht
Markuse 1.1, kuigi arvatavasti ei pidanud Markus silmas raamatut ehk kirjutist,
vaid pigemini selle sisuks olevat informatsiooni heast sõnumist ja selle
kuulutamise algusest.
Mis oli hea sõnumi peateema
Mis oli Naatsareti Jeesuse ja hiljem tema apostlite kuulutatud evangeeliumi ehk hea sõnumi peateema? Kui lähemalt järele uurida, siis on võimatu mitte märgata, et kõige sagedamini seostub „evangeeliumiga“ termin Jumala riik, täpsemalt Jumala kuningriik. Kristlik evangeelium on sõnum riigi ehk kuningriigi ehk kuningavalitsuse kohta, mille eesotsas on Jumala Poeg. Näiteid:
Matteuse 4.23: Jeesus rändas läbi kogu Galilea, õpetades nende sünagoogides ja jutlustades evangeeliumi Kuningriigist ning tervendades haigeid ja vigaseid rahva seas.
Markuse
1.14–15: Aga pärast Johannese vangistamist tuli Jeesus
Galileasse ja kuulutas Jumala evangeeliumi: „Aeg on täis saanud ja Jumala
riik on lähedal. Parandage meelt ja uskuge evangeeliumisse!“
Luuka
9.2, 6: [Jeesus läkitas oma kaksteist jüngrit] kuulutama Jumala riiki ja parandama haigeid. Nii nad läksid välja ja käisid mööda külasid, kuulutasid
evangeeliumi ja tegid haigeid terveks kõikjal. [Järeldus:
sõnum Jumala riigist on evangeelium.]
Millest kõneles Jeesus pärast oma ülestõusmist ja millest kõnelesid
apostlid? Lugegem:
Apostlite
teod 1.3: Neile [apostlitele] ta oli pärast oma kannatamist näidanud ennast elavana, tõendades seda mitmel viisil,
ilmudes neile neljakümne päeva jooksul ja kõneldes Jumala riigist.
Apostlite
teod 8.12: Aga kui nad hakkasid uskuma
Filippust, kes neile kuulutas evangeeliumi Jumala riigist ja Jeesuse Kristuse nimest, siis ristiti nii
mehi kui naisi.
Apostlite
teod 19.8: Paulus läks siis [Efesoses] sünagoogi ning rääkis julgesti kolm kuud, väideldes ja veendes inimesi Jumala riigi asjus.
Apostlite
teod 28.31: [Paulus] kuulutades Jumala riiki ja õpetades
tõde Issandast Jeesusest Kristusest täiesti avalikult ja ilma takistamata.
Muidugi kõnelesid Jeesus ja
seejärel apostlid ka teistel teemadel, mis Jumala riigiga ikkagi teataval
viisil seostusid, näiteks Jeesus oma mäejutluses (Matteuse peatükid 5–7). Hulk
Jeesuse tähendamissõnu Matteuse raamatu 13. peatükis selgitas otse mõnd Jumala
riigi ehk taevariigi aspekti. See riik on maailmavalitsus keskusega
Jeruusalemmas, mille rajab Kristus oma tagasitulekul. Sellest on kirjutanud
prohvetid ja psalmistid. Jeesuse jüngrid teadsid, et tegemist on tõelise riigi
ja tõelise valitsusega, mitte mingi uduse sümboliga, ehkki nad ei saanud
alguses aru selle riigi olemusest (Apostlite teod 1.6–7). Tänapäeval seda hoopiski
ei teata, sest vähe on Kristuse tulevasest maapealsest valitsemisest õpetatud. Tihti
taandub Jumala riigi mõiste tänapäeval kujutelmale, mis saadakse mõnest kujundlikust
ja valesti mõistetud kirjakohast nagu näiteks Roomlastele 14.17. Jumala riigi
mõistet on vahel uues testamendis esitatud kujundlikult vaid ühe või paari
aspektiga Jeesuse elust. Näiteks ütles Jeesus variseridele, et kui tema ajab
Jumala vaimu abil välja kurje vaime, siis on Jumala riik juba jõudnud nende
juurde (Matteuse 12.28). Ta pidas silmas muidugi iseeennast kui Jumala riigi
tulevast valitsejat. Samasuguse kujundi leiame kirjakohast Luuka 17.21. Kord korraldas
Jeesus kolmele jüngrile nägemuse Jumala riigist (Markuse 9.1–9), mis piirdus
vaid mõne detailiga. Need juhtumid ei tähendanud, et Jumala riik oli oma
täiuses juba kohal.
Mis puutub evangeeliumisse, siis üldiselt on käibel arusaam, et see on
jutustus Jeesuse elust, ohvrisurmast meie pattude lunastamiseks ning tema ülestõusmisest.
Kas see oligi see teema, millest Jeesus ise rääkis 40 päeva jooksul pärast oma ülestõusmist,
kui ta kõneles Jumala riigist, nagu äsja tõdesime? Kas ta jutustas omaenda
surmast ja ülestõusmisest? Vaevalt küll.
Osa sõnumist unustatud
On siiski tõsi, et ka sõnum Jeesuse kui Õnnistegija ehk Päästja kannatamisest ja ülestõusmisest on osa evangeeliumist, ning Paulus meenutas seda korintlastele.
1. Korintlastele
15.1–4
1Aga nüüd ma teen teile, vennad, teatavaks
evangeeliumi, mida ma teile olen kuulutanud, mille te ka olete vastu võtnud, milles te ka seisate
2ja mille
läbi te ka pääsete. Kas te peate kinni sõnadest, millega ma teile evangeeliumi kuulutasin? Muidu olete küll ilmaaegu saanud
usklikuks.
3Ma olen
teile ju kõigepealt edasi andnud seda, mida ma ka ise olen vastu võtnud: et Kristus suri meie pattude eest, nagu on
kirjutatud pühades kirjades,
4ja et ta maeti maha ja äratati kolmandal
päeval üles pühade kirjade järgi [.]
Siinse
põhjal paistab, nagu oleks evangeelium üksnes ajaloofakt, et Kristus suri meie
pattude eest ja äratati üles kolmandal päeval. Eespool tõdetu põhjal peame aga järeldama,
et apostel Pauluse siinne kokkuvõte evangeeliumi sisust on vaid osaline, sest
puudu on teade Jumala riigist. Kristuse isiklik roll evangeeliumis, tema surm
ja ülestõusmine, on muidugi tähtsad. Ta on Jumala riigi rajaja ja tulevane
valitseja, kelle kaudu sisenevad sinna ka selle kodanikud – patust puhastatuna,
surematuna, igavesed. Et Paulus neis salmides evangeeliumi meenutades Jumala
riiki ei nimetanud, ei tähenda, et ta viimast ei tähtsustanud. Ta osutab Jumala
riigile ja Kristuse valitsemisele juba sama 15. peatüki salmides 24 ja 25. Vangina
Roomas kuulutas ta Jumala riiki kaks aastat (Apostlite teod 28.30–31) ning enne
seda Efesoses ja mujal.
Esimene kiri korintlastele, mille 15. peatüki algusest ülaltoodud tsitaat pärineb, arvatakse olevat kirjutatud enam kui kakskümmend aastat pärast Jeesuse ülestõusmist. Samas peatükis meenutas Paulus üsna pikalt ülestõusmise teoloogiat, alustades Jeesuse ülestõusmisega kui tähtsa osaga evangeeliumist. Jeesuse ärkamine surnuist ja ilmumine paljudele tunnistajatele oli olnud algkristlastele erutav ja emotsionaalne suursündmus. See oli eelpilt kristlaste endi ülestõusmisest. Aja jooksul aga kipuvad mälestused vahel asenduma väärkujutelmadega. Evangeeliumi hakati unustama ja moonutama juba Pauluse eluajal. Tema kirjast galaatlastele, mis pärineb üldiselt samast perioodist kui kirjad korintlastele, nimelt 50-ndatest aastatest, leiame hoiatuse, et juba pöördutakse teistsuguse evangeeliumi poole, ja ta kuulutas moonutajatele needuse (Galaatlastele 1.6–9). Kuna moonutajate fookus oli Jeesuse ülestõusmisel, siis selle teemaga Paulus oma kirjas korintlastele tegeleski, jättes tagaplaanile Jeesuse tagasituleku ja valitsemise küsimuse.
Esimene kiri korintlastele, mille 15. peatüki algusest ülaltoodud tsitaat pärineb, arvatakse olevat kirjutatud enam kui kakskümmend aastat pärast Jeesuse ülestõusmist. Samas peatükis meenutas Paulus üsna pikalt ülestõusmise teoloogiat, alustades Jeesuse ülestõusmisega kui tähtsa osaga evangeeliumist. Jeesuse ärkamine surnuist ja ilmumine paljudele tunnistajatele oli olnud algkristlastele erutav ja emotsionaalne suursündmus. See oli eelpilt kristlaste endi ülestõusmisest. Aja jooksul aga kipuvad mälestused vahel asenduma väärkujutelmadega. Evangeeliumi hakati unustama ja moonutama juba Pauluse eluajal. Tema kirjast galaatlastele, mis pärineb üldiselt samast perioodist kui kirjad korintlastele, nimelt 50-ndatest aastatest, leiame hoiatuse, et juba pöördutakse teistsuguse evangeeliumi poole, ja ta kuulutas moonutajatele needuse (Galaatlastele 1.6–9). Kuna moonutajate fookus oli Jeesuse ülestõusmisel, siis selle teemaga Paulus oma kirjas korintlastele tegeleski, jättes tagaplaanile Jeesuse tagasituleku ja valitsemise küsimuse.
Tänapäevaks on Jeesuse
ülestõusmise tõde vajunud nii kaugele ajaloo hämarusse, et see tundub nüüd müüdina,
ning ehk seetõttu ja selles mõttes polegi sündmuse möönmine enamikule kirikuinimestest
raske. Raske ja erutav on nüüd hoopis evangeeliumi
tulevikuline, prohvetlik osa: tsivilisatsiooni kollaps ja Kristuse tagasitulek,
et päästa maailm ja hakata seda Jumala riigi eesotsas õiglaselt valitsema. Üldsuse
ja ka mitmete ristikirikute suhtumine niisugusesse sõnumisse on suuresti tõrksam
kui Kristuse ülestõusmisesse. Paljud kahtlevad selles või lausa eitavad seda. Seda
sõnumit ei õpetata ega kuigivõrd usuta.
Huvitav on
siinkohal osundada inglise ajaloolase Edward Gibbon’i (1737–1794) suurteost
„Rooma impeeriumi loojaku ja languse ajalugu“.
Ta kirjutab raamatu 15. peatükis, käsitledes Kristuse tagasituleku ja
1000-aastase valitsemise doktriini saatust ristiusus:
Muistne populaarne
kiliasmiõpetus oli tihedasti seotud Kristuse teise tulekuga. Nii nagu loometeod
olid valmis saanud kuue päevaga, oletati ühe pärimuse järgi, mis omistati
prohvet Eelijale, et nad püsivad oma praeguses olukorras kuus tuhat aastat.
Sama analoogia teel järeldati, et sellele
pikale vaeva ja võitluse perioodile, mis oli nüüd peaaegu möödas,
järgneb rõõmus tuhandeaastane hingamispäev ning et maa peal hakkab valitsema
Kristus salga võidukate pühadega ja valitutega, kes olid pääsenud surma eest
või olid imepäraselt ellu äratatud, kuni saabub ettemääratud aeg viimseks ja
üldiseks ülestõusmiseks /.../. Veendumust säärase tuhandeaastase riigi tulekus
sisendati hoolsalt rea kirikuisade poolt alates märter Justinusest ja
Irenaeusest, kes olid vestelnud apostlite otseste jüngritega, kuni
Lactantiuseni, kes oli Constantinuse poja õpetaja. Kuigi ehk mitte
universaalselt omaks võetud, näis tegemist olevat harilike usklike hulgas valitseva
tundmusega, ning kuna see näib sobivat nii hästi inimkonna ihaldustega ja
kartustega, ta küllap aitas olulisel määral kaasa ristiusu edusammudele. Ent
siis, kui kiriku suur ehitis oli peaaegu täielikult valmis saanud, lükati
ajutine tugi kõrvale. Kristuse maapealse valitsemise doktriini koheldi algul
sügavmõttelise allegooriana, hakati järk-järgult käsitama kaheldava ja kasutu
arvamusena ning lõpuks heideti minema kui ketserluse ja fanaatilisuse absurdne
väljamõeldis.
Jumala riik „on lähedal“?
Piiblis on evangeelium sageli võetud kokku sõnumiks „Parandage meelt,
sest Jumala riik [Matteusel enamasti taevariik]
on lähedal“. Näiteks Matteuse 3.2; 4.17;
10.7; Markuse 1.15; Roomlastele 13.12; Filiplastele 4.5; Jaakobuse 5.8; Ilmutusraamat 1.3; 22.10. Vahel
on säärases kuulutuses Jumala riigi asemel
mingi muu sõna (aeg, päev, Issand), millega osutatakse, et suur sündmus on saabumas. Mõte tundub
alati olevat see, et Kristuse tagasitulek ja Jumala riigi asutamine on ukse ees.
Ometi on Jeesuse taevaminekust möödas juba ligi kaks tuhat aastat ning see, mis
oli väidetavalt „lähedal“, pole ikka veel käes! Kuidas nendest sõnumitest aru
saada? Milles on asi?
Seda mõistatust
on kommentaatorid püüdnud seletada mitmel viisil. Näiteks nii, et Ristija
Johannesega algas Jumala riigi kuulutamise ehk messianistlik ajastu, mil Jumala
valitsus on tunginud maailma asjadesse. (Märkus: ometi pole see päris õige;
Jumala ülemvõim on praegu sama absoluutne kui alati, ent täitevvõim on maailmas
ikka veel kuradi ehk saatana käes, kes tegutseb talle lubatud piirides.) On
väidetud, et Naatsareti Jeesusega algas Jumala riigi ettevalmistamine. (Jah ja
ei, sest ka üksikud vana testamendi aegsed väljavalitud olid saanud
ettevalmistuse.) On väidetud, et Jumala riik, mis tähendab Jumala valitsemist,
eksisteerib kristlaste südameis. (Mingis mõttes küll, aga piiblis mainitud
Jumala valitsus pealinnaga Jeruusalemmas on siiski konkreetne
maailmapoliitiline mõiste.) On väidetud, et surnud inimene ei taju aja kulgu,
mistõttu omaenda teadvuses tõuseb ta üles kohe pärast surma ja leiab end siis
Kristuse valitsuse alt. (Jah, seda küll, kuid pole kuigi usutav, et Jumala
riigi väidetud lähedalolek taandubki sellele lihtsale põhimõttele.)
Tundub, et Jumala
riigi „lähedaloleku“ mõistatuse lahenduseks pakub õige võtme Luuka evangeelium.
Sealse 17. peatüki 20. salmist loeme, et variserid küsisid Jeesuselt kord otse,
millal tuleb Jumala riik, ja Jeesus vastas neile üsna väheütlevalt, et see ei
tule tähelepanu äratades (ehk nüüdse eesti piibli tõlkes „ettearvatavalt“). Ta lisas 21. salmis,
et Jumala riik on nende, tähendab variseride seas, pidades silmas ilmselt
iseennast ja oma jüngreid kui Jumala riigi tulevast juhtkonda. Ent omaenda
jüngritele andis Jeesus kohe seejärel teistsuguse vastuse: Jumala riik tuleb
tõesti tähelepanu äratades, kõigile nähtavalt nagu välk (24. salm). Mõlemad
vastused olid õiged. Esimene vastus oli õige Jeesuse tollases kaasajas.
Tõepoolest, ligi kaks tuhat aastat tagasi polnud Jumala riigi tulek üldiselt
märgatav, vaid avaldus Jeesuse ja tema jüngrite kohalikes tegudes. Küll saab
see väga märgatavaks inimkonnale lõpuaja kriisides. Tähendab, jüngritele antud
vastus kuulub meie tänapäevasse.
Mis Jumala riigi
tulekule vahetult eelneb, selgitas Jeesus oma jüngritele Luuka evangeeliumi 21.
peatükis ja paralleelkohtades Matteuse ja Markuse evangeeliumis. Ta kirjeldas raske
kitsikuse aega maailmas ja lisas samas kontekstis:
Luuka 21.31: Nõnda ka teie, kui te näete kõike seda sündivat, tundke, et Jumala riik on lähedal!
Luuka 21.31: Nõnda ka teie, kui te näete kõike seda sündivat, tundke, et Jumala riik on lähedal!
Nii näeme, et
Jeesus võis vastata küsimusele Jumala riigi tulekust kahtemoodi: variseridele
ja teistele juhuslikele kuulajatele lühidalt ja üsna arusaamatult, aga omaenda
jüngritele konkreetselt ja põhjalikult koos maailma olukorra kirjeldusega. Nõnda
oli ka paljude tähendamissõnadega. Rahvale polnud need hästi arusaadavad, aga
oma jüngritele seletas Jeesus need hiljem ära (Markuse 4.33–34). Kui loeme kuulutamisest,
et „aeg [või taevariik] on lähedal“, tuleb arvestada, millisele auditooriumile oli
see mõeldud. Jumala riik oma täielikkuses on lähedal ajastu lõpu inimestele,
kes on näinud Jeesuse kirjeldatud eelsündmusi. Varasemate sajandite inimestele
oli Jumala riik lähedal vaid tõsikristlaste kohaloleku mõttes. Kuid üllatava
täiendusena võib nüüd lisada, et piibel näiksegi olevat kirja pandud
esmajärjekorras just ajastu lõpu inimestele. Tänapäeval on maailmas Jumala
riigi peatse tuleku kohta arvukaid reaalseid ilminguid, mille taustal on
sellekohane kuulutus saanud aktuaalse poliitilise tähenduse. Jeesuse ajal seda
veel polnud või oli vaid eelpiltlikult seoses Jeruusalemma langemisega ja
templi hävitamisega 70. aasta paiku. Evangeeliumi
lugejatena näib piiblis olevat kõige enam silmas peetud praeguse aja inimesi.
Piibel on kirjutatud tänapäevainimesele
Jumala Sõna üleskirjutatud
ja läbi aastatuhandete talletatud püha tekst on Jumala vaimust inspireeritud
mitmekihiline töö, mis võib tunduda praeguse aja lugejale esmapilgul primitiivsena,
kuid süvenemisel võib lausa üllatada ja hämmastada. See on varjatud salakiri,
millest arusaamine eeldab Jumala vaimu
tööd ka lugeja poolel. Juba vana testamendi prohvet Taanielile, kes tegutses 7.
sajandi lõpus ja 6. sajandil enne meie aega, väitis Jumala ingel, et kirjapandud
sõnad jäävad suletuks kuni lõpuajani ja saavad siis mõistetavaks ainult
mõistlikele (Taanieli 12.9–10). Ent mõistlikkus, millest siin juttu, tuleb
Jumala vaimust (2. Timoteosele 1.7), mitte mujalt.
Kirjas
korintlastele väitis apostel Paulus, et Iisraeli laste kõrberännaku lood on
pandud kirja inimeste jaoks, kes elavad ajastu lõpul. Mitte keskaja inimestele,
mitte reformatsiooniaja inimestele, vaid meile
tänapäeval. Varasemad inimpõlved ei tarvitsenud mõista kirjutatut vajalikul
tasemel ja need ürikud polnud nende jaoks esmaselt mõeldudki. Pealegi polnud Jumala
Sõna rahvastele vabalt kättesaadav enne trükikunsti leiutamist 15. sajandil ja
enne hariduse piisavat levikut. Kirikute õpetuski oli puudulik ja vigadega
koormatud. Seepärast ei tarvitse ka varasemate inimpõlvede mõistmatus olla
Jumala ees taunitav. Jumal ei nõua inimestelt seda, millest arusaamist ega
isegi tingimusi arusaamiseks polnud antud. Nüüd on piibel vähemalt osaliselt
olemas enam kui kahes tuhandes ja terviklikult enam kui pooles tuhandes keeles,
ka lugemisoskus on palju laialdasem kui veel mõni sajand tagasi, nii et
arusaamise eeldused on paranenud. Kõige tähtsam tingimus on aga ikkagi Jumala
valik. Kui Jumal pole inimest valinud ja teda oma vaimuga valgustanud, ei aita
ka parim haridus ja kõige kõrgemad teaduslikud kraadid, mis kellelgi võivad
olla.
Ehk tahaks keegi küsida:
kui piibel oli mõeldud eeskätt praeguse aja inimestele, kas siis Jumal laskis
paljud möödunud aegade inimpõlved lihtsalt teadmatuse tõttu hukkuda? Kus on
siin õiglase Jumala õiglus? See küsimus reedaks küsija enese teadmatuse – ta ei
tunne Jumala päästeplaani, mida õpetab piibel. Pole vaja pöörduda isegi minevikuaegadesse,
mõeldagu näiteks inimhulkadele Aasias, kes praegugi ei tunne Kristust
lunastajana. Siinses kirjutiste kogumikus on mitmes kohas juttu nn teisest
ülestõusmisest. Lugeja otsigu need tekstid üles ja tutvugu nendega. Sealt leiab
ta vastuse sellele ja ehk muudelegi küsimustele. Jumal ei jookse ajaga võidu,
et enne ajastu lõppu päästa võimalikult paljusid; neid päästetuid on tegelikult
vähe. Ta tegutseb oma ettenähtud plaani järgi, valmistades oma riigi jaoks nii
paljusid või nii väheseid kui esialgu vaja.
Nagu öeldud, Pauluse väitel olid Iisraeli kõrberännaku lood pandud kirja inimeste jaoks, kes elavad ajastu lõpul.
Nagu öeldud, Pauluse väitel olid Iisraeli kõrberännaku lood pandud kirja inimeste jaoks, kes elavad ajastu lõpul.
1. Korintlastele 10.6, 11
6Need lood on saanud meile näiteiks, et meie
ei himustaks kurja, nii nagu nemad
[iisraellased
kõrbeteekonnal] himustasid.
11Aga kõik see sai neile osaks näite pärast
ning on kirjutatud hoiatuseks meile, kelle ajal jõuab kätte ajastu lõpp.
Paulus, nagu näeme, kirjutas
korintlastele otsekui elaksid tema ja nemad ajastu lõpul.
1. Korintlastele 15.51–52
51Vaadake, ma ütlen teile saladuse: meie kõik ei lähegi magama [ei sure], aga meid kõiki muudetakse,
52äkitselt, ühe silmapilguga, viimse pasuna
hüüdes, sest pasun hüüab ja surnud äratatakse üles kadumatutena, ning meid
muudetakse.
Paulus muidugi eksis
ajaga, kuid kahtlemata oli see sihilikult Jumala põhjustatud eksimus, sest
Jumal ei tee vigu ei hajameelsusest ega muude nõtruste tõttu. Ta laskis
Paulusel ajutiselt eksida, paigutades Pauluse kujuteldavalt nende kristlaste
hulka, kes on Kristuse tagasituleku ajal elus, ja laskis asjaomastel
piiblitekstidel säilida meie ajani. Nii said tänapäevainimestele ja
konkreetselt lõpuajal elavatele kristlastele teatavaks mõned tähtsad üksikasjad
Jumala plaanis ning kasvatasid nende usku.
Ka apostel
Johannes kujutles end 90-ndatel aastatel elavat lõpuajas ja kirjutas oma kirjad
vastavas meeleolus. Oma esimeses kirjas (2. peatüki 18. salmis) kirjutas ta
otse: „Lapsed, käes on viimne aeg!“ Tutvugem
ka sama peatüki 28. salmiga:
1. Johannese 2.28: Ja nüüd, lapsed, püsige Kristuses, et kui tema saab avalikuks, oleks meil tema tulemisel julgus ja mitte häbi tema ees.
Asesõnaga „meil“ näib Johannes olevat pidanud silmas kristlasi, kes on Kristuse tulekul elus ja loodavad temaga kohtuda. Tähendab, Johannes kirjutas Kristuse tuleku ajal elava inimese seisukohalt. Võib kommenteerida, et kui mõelda kristlastele, kes on Kristuse tuleku ajaks juba surnud, ärkavad need vaimolendina, olles omandanud igavese elu, ning küsimus häbist tema ees ei peaks nende puhul tekkima.
1. Johannese 2.28: Ja nüüd, lapsed, püsige Kristuses, et kui tema saab avalikuks, oleks meil tema tulemisel julgus ja mitte häbi tema ees.
Asesõnaga „meil“ näib Johannes olevat pidanud silmas kristlasi, kes on Kristuse tulekul elus ja loodavad temaga kohtuda. Tähendab, Johannes kirjutas Kristuse tuleku ajal elava inimese seisukohalt. Võib kommenteerida, et kui mõelda kristlastele, kes on Kristuse tuleku ajaks juba surnud, ärkavad need vaimolendina, olles omandanud igavese elu, ning küsimus häbist tema ees ei peaks nende puhul tekkima.
Miks rõõmusõnum?
Mis on see hea ja rõõmus sõnum
evangeeliumis? Et Jeesuse kannatamine ja surm lunastab inimese patusüüst ja
avab talle tee Jumala riiki surematusesse, on mõistagi sõnumina väga hea, kuid
juhiksin praegu tähelepanu ühele teisele aspektile. Kes jälgivad maailmas ja ka
meie riigis toimuvaid sündmusi, need on teadlikud väga murelikest asjaoludest. Üks
selline on globaalse kliimasoojenemise probleem. Rahvusvahelistel nõupidamistel
on püütud jõuda kokkuleppele vähendada kasvuhoonegaaside paiskamist Maa
atmosfääri, aga need pingutused on kulgenud äärmiselt aeglaselt ja vaevaliselt.
Soojenemine nähtavasti tingib, et ookeanidel kujunevad tormid muutuvad aina tavalisemaks.
Seni on nad külvanud hävingut enamasti Aasia ja Ameerika mandri rannikul ja ookeanide
saareriikides. Samal ajal on hakanud mõned Kesk-Euroopa maad kannatama jõgede suurte
üleujutuste all. Kliimavaatlejate meelest pole oodata äärmuslike
ilmastikutingimuste, võimsate tormide ja ka põudade ning neist tingitud
maastikupõlengute kahanemist, vaid vastupidi, on oodata nende sagenemist ja veel
tõsisemaks muutumist. Seisame maailmakriisi künnisel, aga mitte ainult kliimakäitumise
poolest.
Inimeste käitumine näib samal
ajal kalduvat ohjeldamatuse ja irratsionaalsuse poole. Lähis-Ida ning Põhja- ja
Kesk-Aafrika sõjad ja pinged ei näita vaibumise märke ning terroriteod pigemini julmenevad. Islami päritoluga
vägivalla probleemidele on lisandunud pinged Venemaaga, sõda Ukrainas ja embargod
rahvusvahelises kaubanduses. Lepingutest hoolimise ja stabiilsuse asemele on
tulnud taasrelvastumine ja ettearvamatus. Liikuma on läinud tohutud põgenike
massid Iraagist, Süüriast, Afganistanist, Liibüast ja mujalt, kes ähvardavad
üle ujutada Euroopa ning keda pole suutnud kinni pidada piirid ega politsei. Itaalia
ja Kreeka appihüüetest mõjutatuna nõuab nüüd Euroopa Komisjon kõigilt
liikmesriikidelt, ka Eestilt, solidaarset panust põgenike majutamisel ja
abistamisel. Ent kultuuri, religiooni, rassi ja keele poolest teistsuguse rahva
asustamine oma maale oma rahva sekka äratab paljudes eurooplastes hirmu. On halbu
näiteid Rootsist, Prantsusmaalt, Belgiast, Hollandist ja mujalt, kus on liberaalselt
vastu võetud võõra maailmaosa võõra kultuuriga inimesi. Puuduvad meil ja
maailmas praegu veel suured epideemiad, et kimbatus oleks täielik, ehkki uute,
senitundmata tõbede väiksemaid puhanguid on juba olnud.
Lisaks rahvusvahelistele
probleemidele tulevad eesti inimeste seas esile ikka ja jälle siseprobleemid, nagu
korruptsioon (mida oleme harjunud pidama rohkem mõnede teiste rahvaste
probleemiks), ahnus, igasugune ebaausus, kiuslikkus ja kättemaks. Puudulik on arusaamine
eetikast. Jätkuvad joomarlus ja perekondade lagunemine, laste vähesus ja kasvatamatus,
mis on ühiskonna haige vaimu tundemärgid. Uuesti võib aktiviseeruda meie
rahvast juba lõhestanud kooseluseadus. Eestlaste suure eeskuju ja patrooni USA ülemkohus
otsustas tänavu juunis, et samasooliste nn
abielu on seaduslik kogu riigis. Mõni aeg varem oli võetud vastu taoline otsus rahvahääletusel
Euroopa Liidu katoliiklikus liikmesriigis Iirimaal. Venemaa
president V. Putin aga taunib läänerahvaid kristlike väärtuste hülgamise ja
moraalse dekadentsi pärast. Tema saab aru, aga meie? Samal ajal pööravad paljud
eestlased oma isamaale selja, jätavad ta maha, et otsida petlikku õnne võõrsil.
Eesti riik aga kannatab mitmes valdkonnas inimestepuuduse tagajärgede all. Meie
rahva taasiseseisvumisaja isamaalaulude sõnad kõlavad nüüd võltsilt.
Poliitikakommentaatorid meil ja
mujal heietavad oma inimlikke arutlusi, kuid mitte kellelgi neist ei tule pähe
uurida, mis võiks olla inimkonna looja Jumala käsitus kõigist nendest nähtustest.
Muidugi, Jumalat ei ole olemas! Kes usub temasse, teeb ennast üldsuse silmis naeruväärseks.
Ent need ja teised inimkonna ängid ei lähe ära, vaid suurenevad, neid tuleb
juurde ja neil ei ole lahendust. Ning just niisugusel mustal taustal, kriiside
kasvades, muutub eriti mõttekaks evangeelium,
see rõõmus uudis, et Jumal päästab Kristuse kaudu maailma rahvad nende ignorantsete
ja hukatuslike valitsejate alt. Evangeelium ju kuulutab, et inimvalitsused
tõugatakse kõrvale ja võimu võtab Jumala riigi kuningas Kristus.
20. september 2015
stevextra habanero scoville - Tioga Art
ReplyDeletestevextra habanero is titanium a metal scoville. We use titanium tent stakes cookies to blue titanium cerakote improve your titanium pans experience by improving your website. By using this titanium body armor website, you accept the use of